Hvad er cardio træning?

Cardio træning er mange ting; først og fremmest er det en god idé at praktisere, da det er sundt for både din fysik og psykiske velvære. Men okay, hvad er det mere præcist? Læs med her og få svaret – og ikke mindst, lad dig inspirere til at komme i gang med din cardio træning.

Cardio træning er ganske almindelig konditionstræning eller kredsløbstræning, såsom at løbe en tur. Det handler om at forbrænde fedt, tabe sig, komme i form eller i endnu bedre form. 
Ønsker du kommer i gang med cardio træningen? Hvad end din motivation er, kan du her på siden få gode råd og inspiration til at komme godt afsted ud over stepperne. 

Kom godt i gang med din cardio træning

Cardio træning er som sagt mange ting, så der er god mulighed for at du kan finde glæde ved en eller flere former for cardio træning. Du kan træne stort set alle steder; i fitness, hjemme eller udenfor. Læs med her og få styr på en effektiv og god træning.

Hvor meget cardio træning skal du egentlig dyrke?

Det er ret svært at svare på – det er faktisk umuligt at svare på. Det er nemlig helt op til dig, da det kommer an på hvad dine målsætninger for træningen er; er det af sundhedsmæssige grunde, ønsker du et vægttab eller er du bodybuilder?

Det anbefalede ifølge Sundhedsstyrelsen er dog, at du er fysisk aktivi i minimum 30 minutter dagligt. Det er nemlig med til at forebygge en række livsstilssygdomme ved at du øger dit energiforbrug. 

Der er selvfølgelig også forskel på hvordan du er indrettet, om du er barn, voksen eller ældre og hvilken form for sport du dyrker eller ønsker at dyrke. Det er dog vigtigt for alle aldre, at holde sig aktiv og sørge for at få sig bevæget dagligt. 

Cardio træning i fitness

Der findes et væld af træningsmaskiner, som du kan anvende til cardio træning – faktisk kan alle kredsløbsmaskiner, såsom motionscykler, romaskiner, løbebånd og crosstrainere bruges. Er du medlem af et fitnesscenter er der dermed rig mulighed for at cardio -og kredsløbstræne – det er bare op på maskinerne

Kredsløbstræning betyder, at du under en træning presser dit kredsløb. Det handler om at få pulsen op og få sved på panden eller alle mulige andre steder. Hvis du sørge for at træne på denne måde ofte nok, vil du opleve at der sker en række gode ændringer i din krop.

Cardio træning hjemme

Gider du ikke ned i fitnesscenter for at træne, har du stadig muligheder for det derhjemme. Har du plads og råd til det kan du købe en kredsløbsmaskine til at have stående hjemme. Der er mange der har sådan en maskine stående, så de kan se fjernsyn alt imens de sveder derudaf. 

Tænker du at du ikke gider investere i en kredsløbsmaskine, er der stadig rig mulighed for at træne hjemme, få pulsen op og sved på panden. Der findes rigtig mange øvelser der er lavet til lige netop dette. Husk dog at varme op inden.  Du får nogle af dem listet her: 

  • Sjippe med et sjippetov.
  • Trappetræning.
  • Løb i stående tilstand.
  • Hop i stående tilstand.
  • Englehop
  • Sprællemænd.
  • Burpees.
  • Cykel-mavebøjninger liggende på ryggen. 
  • Der findes mange video og træningsguides på nettet som du har let adgang til.

Cardio træning udendørs

Den helt klassiske cardio træning er at binde løbeskoene og løbe en tur rundt i byen. Det er en ganske effektiv måde at dyrke cardio og dermed kredsløbstræning på. I mange både mindre og større byer er der også lavet udendørs fitness-legepladser, hvor man kan dyrke motion og få brændt noget energi af. 

Ønsker du at komme i gang med at løbe, kan du hente mange forskellige apps der kan hjælpe dig godt i gang med at opnå et godt løbe-resultat. Det er nemlig vigtigt ikke at lægge for hårdt ud, så du hverken bliver mega øm eller mister motivationen for hurtigt.  

Vægttab handler først og fremmest om kalorieindtag

Ønsker du at opnå et vægttab ved at dyrke cardio, er det vigtigt at fortælle, at det først og fremmest handler om at  du skal forbrænde flere kalorien end du indtager. Et vægttab handler meget om hvad du indtager af kalorier. 

Cardio træning er yderst effektivt til at forbrænde en masse kalorier her og nu, men ønsker du at tabe dig og holde det på sigt, skal du kombinere træningen med en sund og fornuftig kost. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *